
Vandaag gaf de Provincieraad unaniem groen licht om aan de hand van een motie de vraag te richten aan de NMBS om het aanbod, in de eerste plaats naar de kust, verder te optimaliseren.
De NMBS stelde op 20 april 2023 via een online vergadering haar nieuw vervoersplan voor dat
vanaf december 2023 in voege treedt. In tegenstelling tot bij de vorige driejaarlijkse herzieningen
van het vervoersplan (2014, 2017 en 2020) was er dit keer geen voorafgaande provinciale
roadshow om wensen, suggesties en aanbevelingen te capteren, wat een spijtige zaak is.
We lezen tevens dat aan de afwezigheid van de ,,snelle’’ IC-trein Kortrijk-Brugge, de trage
vordering van lopende investeringsprojecten (3de en 4de spoor tussen Brugge en Gent,
modernisering van het overstapknooppunt Gent-Sint-Pieters, …) en de structurele inzet van
verouderd of onaangepast treinmaterieel (naar de Westkust, de verbinding Oostende-
Brugge-Gent-Antwerpen, …) niks verandert…
Provincieraadslid Patrick De Klerck:” Voor de Kust worden in de motie duidelijke actiedomeinen beschreven. De stations buiten de centrumsteden dienen twee keer per uur verbonden te worden met de meest nabije centrumstad. Voor de periode 2024-2027 zouden aan de kust prioritair moeten zijn:
o Knokke-Brugge (tweede trein per uur, ook in het weekend)
o Blankenberge-Brugge (tweede trein per uur, ook in het weekend)
o De Panne – Gent (2 treinen per uur)
o lijn 73 vanuit De Panne op Brussel, eerder dan op Antwerpen oriënteren;”
Verder wordt gepleit om de dienstregeling in overleg af te stemmen met de dienstregeling van De Lijn, zodat aansluitingen tussen trein, tram en bus beter gehaald kunnen worden.
Ook wordt gevraagd meer comfort aan te bieden tijdens de treinreis en daarvoor het juiste treinmaterieel in te zetten. Vandaag worden Desiro-treinstellen ingezet op langere ritten zoals Oostende-Antwerpen of
Oostende-Brussels Airport via Kortrijk, terwijl de treinstellen daar niet voor geschikt zijn (geen
3 klaptafels, geen afgescheiden wagons, nauwelijks bagageruimte,…). Op de lijn 73 De Panne - Gent
worden vaak oude drieledige breaks ingezet, die zelfs na renovatie niet de nodige comfortnormen
halen.
Finaal ook voldoende plaats in de treinstellen te voorzien voor zowel pendelaars als voor fietstoeristen die
reizen met hun eigen fiets, waarbij verder ook rekening gehouden wordt met piekmomenten tijdens
het toeristisch seizoen.