Van een robot die stofzuigt en/of dweilt of het gras maait, kijkt niemand nog vreemd op. Maar op de proefvelden van Inagro, het onderzoekscentrum voor land- en tuinbouw in Roeselare, rijden dezer dagen wiedrobots rond. Die rijden zelfstandig over wortel- en uienvelden, herkennen plantjes en verwijderen onkruid zonder de teelt te raken. Eva Ampe, onderzoeksleider precisielandbouw bij Inagro, verwacht dat de eerste robots binnen enkele jaren door Vlaamse landbouwers ingezet zullen worden.
Op de demovelden van Inagro rijden momenteel twee autonome wiedrobots. De Nederlandse Odd.bot Maverick gebruikt kleine mechanische grijpers om onkruid uit de bodem te trekken. De robot rijdt zelfstandig tussen de rijen en navigeert op basis van camerabeelden, zonder gps. Daarnaast test Inagro sinds begin mei de Zweedse Ekobot WEAI van de firma Homburg, die onkruid verwijdert met kleine u-vormige schepjes en werkt met gps-aansturing. In augustus komt daar nog een derde technologie bij: een laserrobot, Trabotix, die de groeipunten van jonge onkruiden vernietigt met een gerichte laserstraal.