MENEN: Vrij onthaal voor de burger tijdens testmoment

Ingediend door Stefaan op wo, 25/06/2025 - 07:49

De politiezone Grensleie werd, tijdens de politieraad dd donderdag 19 juni, gevraagd om over te gaan tot een  vrij onthaal voor de burger die klacht wenst neer te leggen. Deze legale vraag wordt regelmatig geponeerd en als politiezone hebben ze hier begrip voor, alhoewel we het afsprakensysteem blijven verdedigen.

"Op de politieraad werd door ons toegezegd dat we bereid zijn om de voorstanders van een open onthaal zonder afspraak in de hoofdpost Menen tegemoet te komen door een testmoment van een open onthaal in te richten", aldus Didier Vandecasteele (Hoofdcommissaris - Korpschef). " Hier werden geen data of uren in bepaald. Hoe we dit gaan doen, moet intern nog afgesproken en voorbereid worden. Nav de resultaten van deze testfase kunnen we dan beslissen wat het gevolg is voor ons onthaal."

Bij deze toch nog even het onthaal van deze politiezone schetsen :
Er is vrij wijkonthaal in deze zone. Er is wijkonthaal op de verschillende politieposten, uitgezonderd in Menen.

In het totaal zijn er per week 23 uren wijkonthaal, waarbij de burger zonder afspraak bij zijn wijkinspecteur op het onthaal terecht kan.

Enkel de wijk van Menen levert daarin momenteel geen bijdrage. Hier vallen ze terug op de hoofdpost met een afsprakensysteem. Dit laatste is wat aangekaart werd op de politieraad en wat kan en zal bekeken worden nav een testfase, die voor alle duidelijkheid, nu nog NIET in werking is.

Het afspraken systeem is in quasi alle politiezones van toepassing. Dit is hetzelfde systeem dat toegepast wordt bij dokters, banken, verzekeringen en andere dienstverleners. Indien iemand zich in nood aanbiedt op de hoofdpost van Menen, dan wordt deze altijd te woord gestaan en desgevallend dringend verder geholpen. In het andere geval wordt een afspraak belegd.

Enkele voordelen van een afsprakensysteem
- De lange wachttijden voor de burger zijn niet van toepassing. Men wordt geholpen op het gezamenlijk afgesproken uur.
- De burger wordt geholpen met kennis van zaken. De politieman die de burger ontvangt heeft op voorhand kennis van het dossier en kan zich voorbereiden.
- Ze kunnen een betere service bieden aan hun eigen bevolking.

Geschreven door
Mandelnieuws