RUMBEKE: Laatste aanpassingen na evaluatie mobiliteitsplan Rumbeke

Ingediend door Stefaan op wo, 24/09/2025 - 18:13

Het mobiliteitsplan voor Rumbeke, ingevoerd in 2022, wordt na grondige evaluatie bijgestuurd. Enkele proefopstellingen krijgen een definitieve inrichting, een aantal fietsstraten worden omgevormd naar zone 30 en kruispunten worden veiliger gemaakt. Het doel blijft hetzelfde: veilige schoolomgevingen, vlotte circulatie, toegankelijke mobiliteit én sterke fiets- en wandelinfrastructuur. De bijsturingen vormen het slotstuk van de mobiliteitsstudie voor een veilig Rumbeke.

1.     Investeren in veiligheid voor voetgangers en fietsers

Kruispunt Oekensestraat/Izegemsestraat
We stellen vast dat het verkeer richting het centrum van Rumbeke via o.a. de Rumbeeksesteenweg tijdens de ochtend- en avondspits is toegenomen. Hierdoor ontstaan er tijdens deze momenten files voor uitrijdend verkeer richting Izegem. In de afgelopen periode hebben we een onderzoek gevoerd naar een vlottere verkeersafwikkeling op het kruispunt waarbij we ook rekening houden met ruimte en comfort voor de fietsers. We kunnen concluderen dat het gemotoriseerd verkeer op iedere tak van het kruispunt zo goed als hetzelfde is waardoor er op iedere tak van dit kruispunt altijd wel ergens file tijdens de ochtend- en avondspits zal ontstaan. In oktober starten we een proefopstelling waarbij de as centrum Rumbeke – Izegemsestraat voorrang krijgt op verkeer uit de Oekensestraat. Daarna bereiden we een definitieve heraanleg verder voor.

Kruispunt Vijfwegen
De heraanleg van de Moorseelsesteenweg is volop bezig, met afgescheiden fietspaden langs beide zijden. Ook het kruispunt aan de Vijfwegen wordt veiliger voor voetgangers en fietsers. De fietspaden, zoals aangelegd in de Moorseelsesteenweg, worden doorgetrokken.

-          De middengeleiders verdwijnen, de rijweg wordt smaller en oversteken dus korter en veiliger.

-          De binnenbocht krijgt extra groen en beter overzicht op alle verkeersstromen.

-          Op alle takken voorzien we veilige oversteekplaatsen: in de Vijfwegenstraat, Moorseelsesteenweg, Hoogstraat en Kaasterstraat.

De werken starten wellicht (onder voorbehoud van het weer) na de herfstvakantie en duren tot eind dit jaar. Doel is dat de werken in de Moorseelsesteenweg en aan het kruispunt tegen de kerstvakantie klaar zijn.

Kruispunt Rumbeeksesteenweg - Zonnebloemstraat/Heropbouwstraat
De Rumbeeksesteenweg vormt een drukke as tussen het centrum van Roeselare en Rumbeke, zowel voor het gemotoriseerd verkeer (auto en bus) als voor fietsers. 

-          Op het kruispunt nemen we maatregelen om de oversteekbaarheid te verbeteren en de veiligheid te verhogen met aandacht voor de actieve weggebruiker.

-          We leggen een verhoogd kruispunt aan. Auto’s moeten er vertragen en voetgangers krijgen veilige oversteekplaatsen met meer zichtbaarheid.

-          Deze heraanleg bekijken we samen met de proefopstellingen (wegversmallingen) die nu in de Zonnebloemstraat staan.

Fietsoversteek Izegemsestraat onder de brug E403
De huidige fietsoversteek onder de brug wordt vaak als onveilig ervaren, zeker in donkere periodes. We onderzoeken of we de oversteek kunnen opschuiven richting Rumbeke (vóór de brug) en tegelijk veiliger en zichtbaarder inrichten.

2. Enkele proefopstellingen krijgen een definitieve vorm.
In de meeste gevallen verdwijnen de tijdelijke paaltjes en bloembakken. Ze maken plaats voor kwaliteitsvolle plantvakken en extra vergroening. De stadsdiensten staan in voor het onderhoud van het nieuwe openbaar groen.

Kaasterwijk
-          De vrachtwagensluis in de Kaasterstraat blijft en wordt definitief ingericht. Ze werkt als poorteffect om de snelheid te verlagen en helpt sluipverkeer weren.

-          Bloembakken en paaltjes in de parkeerstroken verdwijnen. In de plaats komt er zo’n 600 m² ontharding, met onder meer minstens 29 extra bomen (waarvan 24 in de Kaasterstraat en 5 in de Graaf de Limburg Stirumlaan).

-          In de Graaf de Limburg Stirumlaan trekken we het profiel van de Kaasterstraat door, met duidelijke parkeerstroken en groenvakken met nieuwe bomen.

-          In de Maria’s-Lindestraat verdwijnt de sluis tussen de Kaasterstraat en de Koestraat. In de plaats komen twee dubbele wegversmallingen. Bijkomend worden ook nog parkeerstroken aangebracht. Tussen de Lucien Victorstraat en de Oude Oekensestraat vervangen we de sluis door een verkeerseiland.

-          In de Koestraat (tussen de rotondes Maria’s Lindestraat en Topweg) komen er twee wegversmallingen.

Al deze maatregelen zorgen ervoor dat de snelheid niet te hoog ligt en fietsers zich veilig kunnen verplaatsen.

Eenrichting in St. Petrus- en Paulusstraat (aan de overweg)
Het tijdelijke eenrichtingsgedeelte werd destijds met paaltjes ingericht. De betonvlakte breken we uit en vervangen we door bomen en planten.

 

Heraanleg kruispunten in asfalt
De kruispunten in de Koningsstraat en de busstrook die niet meer gebruikt wordt, zijn aangelegd in klinkers en zorgen voor geluidsoverlast. We vervangen de klinkers door asfalt.  Ook de drie kruispunten in de Sint-Petrus en Paulusstraat met de Hoveniersstraat, Sint-Rochusstraat en Koningsstraat zijn in slechte staat. De kruispunten worden ook heraangelegd in asfalt.

Deze werken zullen voor verkeershinder zorgen. We bekijken in de loop van volgend jaar wanneer we die werken kunnen uitvoeren.

3. Enkele fietsstraten verdwijnen en worden zone 30.
De Windstraat, Orkaanstraat, Staakmolenstraat, Graafschapsstraat en Parkstraat, en ook het stukje Blommestraat (tussen Vijfwegenstraat en Groene Herdersstraat) zullen geen fietsstraten meer zijn.

Uit tellingen blijkt dat in deze straten het aandeel fietsverkeer niet aanzienlijk groot is. Deze straten worden wel zone 30 met voorrang van rechts.  Ook de Stormstraat, Regenboogstraat, Cecilia Callebertstraat en Willy Ostynstraat worden mee opgenomen in de zone 30.

De andere fietsstraten in Rumbeke blijven bestaan. Daar is er wel een aanzienlijk deel fietsverkeer van schoolkinderen, woon-werkverkeer en bezoekers van sport- en jeugdverenigingen. In deze straten blijft gelden: 30 km/u en auto’s rijden achter de fietsers. De politie volgt de naleving op en handhaaft waar nodig.

Het stukje Koestraat tussen de Hoogstraat en Pastoor Slossestraat zal geen woonerf meer zijn, maar wordt ook een fietsstraat.
 

Geschreven door
Mandelnieuws/ Foto stad Roeselare