KORTRIJK: Hogeschool VIVES en Enabel bundelen krachten om onderwijs en gezondheidszorg in Oekraïne en Oost-Afrika te versterken

Ingediend door Stefaan op wo, 03/12/2025 - 08:00

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vorige week vrijdag hebben Hogeschool VIVES en Enabel een partnerschap gesloten om het onderwijs en de gezondheidszorg in Oekraïne en Oost-Afrika te versterken. Het partnerschap bouwt voort op de kaderovereenkomst voor samenwerking die eerder dit jaar werd ondertekend en luidt een nieuw hoofdstuk in van de Belgische bijdrage aan internationale solidariteit en wederopbouw. 

Oekraïne
Het partnerschap zal zich richten op de ontwikkeling van opleidingsprogramma's op cruciale gebieden zoals logopedie, verpleegkunde, onderwijs en andere disciplines. Heel concreet is in Oekraïne al een tweejarige master logopedie gestart, een opleiding die er tot voor kort niet bestond. De activiteiten omvatten het organiseren van online opleidingssessies en initiatieven voor de opleiding van opleiders (TOT) om lokale capaciteit op te bouwen. Daarnaast zal de samenwerking de afstemming op Europese onderwijsnormen ondersteunen, om zo de kwaliteit en duurzaamheid te waarborgen. In de onderwijssector beoogt de overeenkomst een hybride opleidingsprogramma te ontwikkelen – een combinatie van online en persoonlijk leren – om de vaardigheden van leerkrachten beroepsonderwijs te verbeteren en centra voor professionele excellentie op te richten.

Rwanda, Oeganda en Tanzania
In Rwanda, Oeganda en Tanzania zal het partnerschap tussen Enabel en VIVES de integratie van generatieve artificiële intelligentie (GenAI) in het lager secundair onderwijs onderzoeken. Het initiatief heeft tot doel technische en pedagogische ondersteuning te bieden voor het gebruik van GenAI als hulpmiddel voor leerkrachten, waardoor de leerervaring wordt verrijkt zonder dat leerkrachten worden vervangen. Verwacht wordt dat de uitvoerende partners vertrouwd raken met AI in het onderwijs en dat de experts van VIVES een grondig inzicht krijgen in de lokale context en de digitale uitdagingen. In augustus 2025 reisden leerkrachten van VIVES al naar Oeganda en Tanzania om deze integratie van AI in onderwijs op te starten.
 

Geschreven door
Mandelnieuws/ Foto RV