
Jaar na jaar daalt het aantal gewonden en doden bij verkeersongevallen. Ook bij ongevallen bij wegenwerken zien we die daling. De cijfers blijven helaas té hoog. “Met Vooruit willen we op termijn naar 0 verkeersdoden. Om dit doel te bereiken, moeten we extra gerichte maatregelen nemen. Ook bij wegenwerken dus. De wegenwerkers zijn enorm kwetsbaar. Zij verdienen extra bescherming”, zo zeggen Vlaams parlementslid Gianna Werbrouck en federaal parlementslid Annick Lambrecht.
Tijdens de zomervakantie zagen we weer heel wat wegenwerken. Die worden bewust in deze rustige periode ingepland. Er zijn dan minder pendelaars op de weg naar het werk die hier last van hebben. Wie we tijdens de vakantiemaanden wel vaker op onze wegen zien, zijn buitenlandse chauffeurs op weg naar hun vakantiebestemming. “Daar moeten we rekening mee houden. Wegenwerken zorgen vaak voor een nieuwe of onverwachte verkeerssituatie. Denk aan minder of smallere rijstroken, asverschuivingen of wegomleggingen. Dat maakt trager en extra aandachtig rijden noodzakelijk. Er worden al heel wat maatregelen genomen: vaste en dynamische borden die de werken goed op voorhand aankondigen, apart werfverkeer, verlagen van de snelheid, tijdelijke trajectcontroles, enz. Ook de campagne ‘Rij veilig, wij veilig’ past in dat rijtje. Ze zet de kwetsbare positie van de wegenwerkers nog eens extra in de verf,” zo zegt Werbrouck.
Extra maatregelen: snelheid en vermelding signalisatieborden mogelijk maken in andere talen
Snelheid
“We juichen alle maatregelen toe die de vorige Vlaamse regering heeft genomen en die minister De Ridder nu reeds nam. Zo is er in het GIP ook budget voorzien voor meer dynamische verkeersborden. Maar we zien dat de cijfers niet snel genoeg dalen. Daarom moeten we een versnelling hoger schakelen, figuurlijk dan. Snelheid en alcohol zijn de twee killers in het verkeer. Tegen snelheidsduivels kunnen we vanuit Vlaanderen echt wel meer doen”, zegt Werbrouck. “Voor de zomer kondigde minister De Ridder aan 70 geplande trajectcontroles te willen schrappen. Dat is een zeer vreemd signaal. Daarom zeggen we met Vooruit: zet net meer in op trajectcontroles. Ook bij werven op gewestwegen kunnen ze hun nut bewijzen. Altijd in combinatie met duidelijke en tijdige signalisatie.”
Wegsignalisatie in meerdere talen
“Tot slot stellen we voor om wegenwerken ook aan te kondigen op de signalisatieborden, zowel in het Nederlands, Frans en Engels. Als transitland krijgen wij in Vlaanderen heel veel buitenlandse vrachtwagen- en autobestuurders op onze grote verkeersassen en niet alle berichten langs onze wegen worden juist begrepen. Bij grote werken zullen buitenlandse chauffeurs dan sneller in de gaten krijgen dat ze aandachtig moeten zijn en bijvoorbeeld hun snelheid moeten aanpassen. Dat is goed voor de verkeersveiligheid én de doorstroming van het verkeer”, zo stelt Lambrecht voor.
“De taalwetten zijn er om gerespecteerd te worden. Maar voor Vooruit mag een taalkwestie nooit de veiligheid van onze wegenwerkers en automobilisten in de weg staan. Dat is toch het minste wat we als politiek kunnen doen voor al die verkeersslachtoffers en al die moedige wegenwerkers. In andere landen, zoals Frankrijk en Nederland, zijn meertalige verkeersborden een vertrouwd gegeven”, zegt Lambrecht.